Over kwaliteit van aandacht en werk

Freelancer = breinwerker

Als je dit blogbericht leest, ben je hoogstwaarschijnlijk een breinwerker. We zijn met velen anno 2019 en we vertrouwen blindelings op onze hersenmassa. Het is dan ook een ongelooflijk netwerk van ingenieus met elkaar verbonden neuronen (zo’n slordige 80 miljard). Vele breinaspecten blijven tot op heden nog een mysterie, maar één enkel brein is volgens experten alleszins nog vele malen complexer dan alle servers en computernetwerken ter wereld samen. Er worden allerlei neurotransmitters zoals dopamine en serotonine uitgewisseld tussen die neuronen. Die zijn van levensbelang, maar zorgen ook voor een aantal valkuilen tijdens het vele breinwerk dat we moeten verrichten.

Multitasking

Multitasking wordt door velen nog altijd aanzien als een noodzakelijke en interessante vaardigheid als je onder het vele werk wordt bedolven. Het is helaas een mythe. Het bestaat enkel in onze verbeelding en schijnbaar ook op ons bureaublad waar tal van vensters tegelijk openstaan, wachtend tot onze versnipperde aandacht nog eens langskomt. In ‘Ontketen je brein’ (2014) breekt Theo Compernolle een lans tegen multitasken. Ons denkend brein (ook wel reflectieve brein) kan niet aan twee zaken tegelijk denken, hoogstens switchen tussen beide dingen. Onderzoek toont aan dat bij het voortdurend verspringen van de ene naar de andere taak, je meer tijd nodig hebt om een taak volledig af te ronden.

Offline

We zijn met zijn allen teveel online. Dat behoeft geen betoog. Kijk in de publieke ruimte om je heen. Kans is vrij groot dat je binnen de 10 seconden 5 mensen kan spotten die op hun mobiel bezig zijn. Hier is op zich niks fout mee. Alleen is die gewoonte moeilijk te doorbreken tijdens het werken zelf. Sterker nog, het is bij velen in het werkproces geïntegreerd. Tijdens het afwerken van een taak kijken we nu eenmaal gemakkelijk snel enkele social media of e-mails na terwijl dit eigenlijk niet dringend is. Het heeft te maken met de eerder vermelde neurotransmitters. We krijgen een boost in ons hoofd als we onze social mediafeeds checken en zien dat er geliked en geshared wordt. Dat werkt een tikkeltje verslavend. Net zoals bij multitasken wordt onze aandacht hierdoor ernstig verstoord en werken we zeer gefragmenteerd aan een taak waaraan we dan langer moeten werken eer die af is (als die al afraakt).

Pauzes en slaap

Als we tegen deadlines aanschurken, kunnen we nogal gemakkelijk een paar uren na elkaar doorwerken. De concentratie verslapt, maar dat stuk of die opdracht moet er echt nog door vandaag. Koffie werkt al even niet meer en de kwaliteit van het werk is op dat moment niet bijster hoog meer. Combineer dit met doorwerken ’s avonds enkele avonden na elkaar, dan begrijp je dat gebrek aan pauzes en voldoende nachtrust zijn tol eist na verloop van tijd.

Hoe op te lossen?

De oplossingen voor bovenstaande valkuilen zijn eenvoudig, maar niet gemakkelijk. Hieronder alvast enkele tips die mij hebben geholpen doorheen mijn loopbaan:

  • Ga dagelijks 1 à 2 uren echt offline. Dat betekent e-mails uit, mobiel uit en enkel het werk dat moet afgewerkt worden voor je op tafel. Na 21h00 offline gaan, geeft zalige rust.
  • Werk in blokken van 40 à 50 minuten waarbij je geconcentreerd bent op 1 taak per keer. Als die klaar is ga je over naar de volgende. Sommige goeroes hebben dit op blokken van 25’ gezet (Pomodoro gebruikt bijvoorbeeld een keukenwekker). Hetzelfde geldt voor e-mailverwerking.
  • Neem pauzes na elke werkblok (10 minuten na een blok van 50 is bij mij ideaal). Dat zorgt ervoor dat je brein rust vindt en even alles kan verwerken. De concentratie neemt vrij snel terug toe. Doe iets ‘breinloos’ zoals jongleren, ademhalingsoefeningen, kijken naar vogels, … Dat laadt het reflectieve brein terug op.

Reken maar even uit. Zeven keer 50’ geconcentreerd werken en telkens 10’ (en een middagpauze uiteraard) zorgt voor 350’ of bijna 6 uren van kwalitatief werk. De 70’ aan pauzes die je hebt genomen, zijn geen tijdverlies, maar pure tijdwinst. Het werk is klaar en je hoeft ’s avonds niet meer die laptop open te gooien. Je kan op tijd naar bed, geniet voldoende slaap en geeft zo je brein de noodzakelijke rust terug die ze verdient na al dat harde werk.

Oh ja. Vermijd open offices. Die bemoeilijken het geconcentreerd in blokken werken aanzienlijk.

 

Verscheen eerder op de blogpagina van www.freelancer.be.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s